جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

فرش كلاسيك چيست و انواع آن كدامند؟

به برترين مرجع تخصصي فرشهاي ايران خوش آمديد.

فرش كلاسيك چيست و انواع آن كدامند؟

۵۷۵ بازديد

همه چيز در مورد فرش كلاسيك

فرش يكي از اقلام اصلي در دكوراسيون منزل ماست. آشنايي با انواع فرش و ويژگي هاي آن به ما كمك مي كند تا مناسب ترين فرش را براي دكوراسيون انتخاب كنيم. قطعا انتخاب و خريد انواع فرش هاي مناسب مانند فرش هاي كلاسيك باعث زيباتر شدن دكوراسيون مي شود. در اين مقاله در مورد فرش هاي كلاسيك صحبت خواهيم كرد.

فرش كلاسيك چيست؟

كلاسيك كلمه اي فانتزي براي فرش هاي قديمي است كه به تازگي نامي كلاسيك به خود گرفته اند. در ادبيات فارسي به معناي درجه يك، عالي و با كيفيت است. در زمينه فرش و قالي از واژه كلاسيك براي نشان دادن تفاوت طرح و نقش استفاده مي شود.

فرش كلاسيك به محصولاتي اطلاق مي‌شود كه طرح‌ها و نگاره‌هاي سنتي و قديمي‌تري دارند كه از ويژگي‌هاي آن طراحي سنتي و در عين حال رنگ‌هاي ملايم و آرامش‌بخش است كه براي تزئينات رسمي، شيك و كلاسيك استفاده مي‌شود.

انواع فرش كلاسيك

فرش هاي كلاسيك ايراني به دو گروه فرش دستباف كلاسيك و فرش ماشيني كلاسيك تقسيم مي شوند. اين دو گروه از فرش هاي ايراني از نظر ظاهر، طرح و نقش بسيار شبيه به هم هستند. اما از نظر بافت خواص متفاوتي دارند.

يكي از مهم ترين تفاوت هاي فرش دستبافت كلاسيك با فرش ماشيني قيمت بسيار بالاي آن است. از ديگر ويژگي هاي فرش ماشيني كلاسيك مي توان به كيفيت بسيار بالا اشاره كرد. فرش ماشيني با وجود قيمت ارزان تر، از نظر ظاهري با بهترين فرش هاي دستباف برابري مي كند.

از طرفي فرش هاي دستباف كلاسيك ايراني با وجود قيمت گران تر، هميشه طرفداران خود را داشته اند. فرش هاي دستباف با نقوش هنري بافته مي شود كه نمادي از فرهنگ و هنر ايراني بوده است. يكي از ويژگي هاي مهم فرش دستباف داشتن الياف و رنگ هاي طبيعي است.

 اين ويژگي ظاهر فرش ايراني را بسيار چشم نواز و آرامش بخش مي كند. همچنين الياف طبيعي بسيار مقاوم و غير حساسيت زا هستند. فرش كلاسيك، يعني فرشي كه شامل نقش‌هاي اصيل فرش ايراني است، اغلب از نظر طرح در يكي از گروه‌هاي زير قرار مي‌گيرد:

طرح هاي شاه عباسي

گل‌هاي شاه عباسي نه تنها در طراحي نقش‌هاي فرش، بلكه در طراحي بسياري از اشيا نيز در بين ايرانيان محبوبيت زيادي دارد.

طراحي ساختمان هاي قديمي

برخي از نقش هاي موجود در انواع فرش هاي كلاسيك برگرفته از آثار باستاني و بناهاي قديمي به ويژه بناهاي مذهبي و مساجد است. اين طرح ها امروزه بيشتر در مكان هاي مذهبي خاص مورد استفاده قرار مي گيرد.

طرح هاي آبپاش

طرح هاي آبپاش يكي از محبوب ترين طرح هاي فرش كلاسيك در حال حاضر موجود است. اين طرح ها به دليل تفاوت آشكار كشساني با ساير نقش ها، عدم تقارن و فاصله از ساير طرح هاي پيوسته، مدرن ترند و با دكوراسيون خانه هاي امروزي همخواني بيشتري دارند.

طرح هاي اسليمي

طرح هاي اسليمي يكي از زيباترين طرح هاي مورد استفاده در فرش هاي كلاسيك است. نقوش اسليمي عناصر موجود در طبيعت مانند گل و درخت با زيبايي بي پايان و پرپيچ و خم به خانه ايرانيان مي رود.

طرح هايي با پيچ و تاب

طرح هاي غيرمعمول نيز براي بسياري از ايرانيان شناخته شده است، به خصوص كه علاوه بر طرح فرش، در طراحي ترمه و حتي ظروف نيز استفاده مي شود. در فرش هاي كلاسيك گاهي با سايز بزرگ در مركز فرش و گاهي به طور مكرر در تمام لبه هاي آن قرار مي گيرد و در هر صورت زيبايي بديع و چشم نوازي به آن مي بخشد.

طرح هاي ماهي درهم

طرح ماهي درهم نيز يكي از طرح هاي تقريبا پرطرفدار است. اين طرح بيشتر در فرش بافته شده در شرق كشور مورد استفاده قرار مي گرفت، اما زيبايي و سادگي آن باعث شد تا انواع آن در بافت فرش ماشيني رايج شود.

طرح آجر

طرح آجري نيز يكي از آن طرح هاي سنتي است كه ظاهري تقريبا مدرن تري دارد تا جايي كه گاهي حتي فرش هايي با طرح آجري با فرش هاي مدرن اشتباه گرفته مي شود. فرش هاي آجري يا قالي انعطاف پذيري فرش هاي سنتي را ندارند و بيشتر از خطوط منحني از اشكال هندسي استفاده مي كنند.

نقش و نگارهاي فرش هاي كلاسيك با آنچه كه ذكر كرديم بسيار متفاوت است. موارد فوق به اندازه ساير طرح هاي سنتي امروزه محبوب و محبوب هستند. طرح هاي محراب، درختان، آبگيرها، تطبيق ها و طرح هاي تركيبي از ديگر نقوش پركاربرد در فرش هاي كلاسيك هستند.

در چه دكوراسيوني از فرش هاي كلاسيك استفاده كنيم؟

به طور كلي اگر به محيطي به سبك كلاسيك علاقه داريد، بهتر است فرش سنتي خريداري كنيد. زيرا فرش كلاسيك انتخاب مناسبي براي دكوراسيون هاي رسمي و شيك است.البته از رنگ هاي ملايم تر و طرح هاي مدرن تر اين نوع فرش ها نيز مي توان در دكوراسيون هاي مدرن استفاده كرد.

اما در هنگام خريد فرش براي دكوراسيون خود بايد به يك نكته مهم توجه كنيد. بنابراين فرش خود را به گونه اي انتخاب كنيد كه نوع رنگ و عناصر به كار رفته در دكوراسيون با ماهيت آن مغايرت نداشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.